Articles
- English
-
Sports psychology mental training mental image movement imagery young athletes children Movement Imagery Questionnaire for Children (MIQ-C)
Objective. The aim of our study was to test the Movement imagery Questionnaire for Children (MIQ-C), which was developed by Canadian researchers R. Martini and colleagues, on Russian athletes. Design. First, we analyzed the studies that demonstrate the importance of using mental images in the training process. Then, an empirical study of the mental representation of movements in 112 Russian young athletes from ages 7 to 12 was conducted with the aid of the pre-adapted MIQ-C. Results. The three types of mental images that are most often used by young athletes were identified: 1) first-person visualization; 2) third-person visualization; and 3) visualization of muscle performance. The last one (called kinesthetic) is the most difficult for the children. The highest rates of use of all three methods were noted in children 9-10 years old. In the course of our work we compared the results obtained for the Russian sample with the results of the Canadian researchers. We found that Russian athletes assess their capabilities for visualization higher than young athletes in Canada. Conclusion. As a result of testing the Movement Imagery Questionnaire for Children on a Russian sample of young athletes, the reliability-consistency of the methodology was verified. The results of Canadian and Russian athletes were compared. It was also demonstrated that kinesthetic representation of movements is the most difficult for children, compared to one-person and three-person representations.
Highlights
- The mental imagery of movements contributes to more successful learning of motor skills by children in sports.
- Children 7-12 years old most often use third -person perspective imagery to represent the movements they perform
- Kinesthetic representation, although effective, is the most difficult for young athletes and requires special training.
-
- Russian
-
Спортивная психология ментальная тренировка ментальный образ образное представление движения юные спортсмены дети опросник «Образное представление движений» для детей (MIQ-C)
Актуальность. Одним из эффективных способов повышения эффективности тренировок и выступлений в спорте является образное представление движений. Это способствует пониманию компонентов умения и схемы действий. Для достижения лучших спортивных результатов образное представление следует использовать при подготовке спортсменов, начиная с детства. Однако в российской спортивной науке отсутствует инструмент определения типов образов, которые детям следует использовать для тренировки своих навыков. Цель. Цель работы — апробация на русскоязычной выборке методики «Исследование мысленных представлений движений у детей (Movement Imagery Questionnaire for Children — MIQ-C)», разработанной канадскими исследователями (Р. Мартини с коллегами). Дизайн. Сначала мы проанализировали исследования, демонстрирующие важность использования мысленных образов в тренировочном процессе. Затем с помощью предварительно адаптированного MIQ-C было проведено эмпирическое исследование образного представления движений у 112 российских юных спортсменов в возрасте от 7 до 12 лет. Результаты. Выявлены три типа образных представлений, которые чаще всего используются юными спортсменами: 1) визуализация от первого лица; 2) визуализация от третьего лица; и 3) визуализация работы мышц. Последнее (называемое кинестетическим) представление является самым сложным для детей. Самые высокие показатели использования всех трех способов отмечены у детей 9-10 лет. В ходе нашей работы мы сравнили результаты, полученные на российской выборке, с результатами канадских исследователей. Мы обнаружили, что российские спортсмены оценивают свои возможности по визуализации выше, чем их сверстники из Канады. Вывод. В результате апробации Movement Imagery Questionnaire for Children (MIQ-C) на российской выборке юных спортсменов была проверена надежность и валидность методики. Сравнивались результаты канадских и российских спортсменов. Показано также, что кинестетическое представление движений является наиболее трудным для детей по сравнению с визуализациями от первого и третьего лица.
Ключевые положения
- Мысленные образы движений способствуют более успешному овладению детьми двигательными навыками в спорте.
- Дети в возрасте 7-12 лет чаще всего используют изображения в перспективе от третьего лица для представления выполняемых ими движений.
- Кинестетическое представление, хотя и эффективно, является наиболее сложным для молодых спортсменов и требует специальной подготовки.
-
- French
-
Origines. L’imagination du mouvement est l’un des moyens les plus progressistes d’augmenter l’efficacité de l’entraînement et de la performance sportive. Cela favorise la compréhension des composantes de la compétence et du modèle d’action. Pour obtenir de meilleurs résultats sportifs, l’imagerie doit être utilisée dès l’enfance. Cependant, dans les outils psychologiques russes, il n'existe pas de méthodologie spéciale pour cultiver la capacité de pensée imaginaire du mouvement chez les jeunes athlètes. Objectif. L`objectif du travail est de tester la méthodologie « Questionnaire en Imagerie du mouvement mental (Movement Imagery Questionnaire for Children - MIQ-C) » développée par des chercheurs canadiens (R. Martini et collègues) sur un échantillon de jeunes athlètes russes. Conception. Analyse d'études qui démontrent l'importance de l'utilisation de l'imagerie mentale dans le processus de formation. Étude empirique de la représentation figurative des mouvements chez 112 enfants athlètes russes âgés de 7 à 12 ans à l'aide d'une technique MIQ-C préadaptée. Résultats. Les principaux types d'images mentales les plus souvent utilisées par les jeunes sportifs ont été identifiés : la représentation à la première personne, à la troisième personne et le travail musculaire. Cette dernière (la représentation kinesthésique) est le plus difficile pour les enfants. Les taux d'utilisation les plus élevés des trois méthodes ont été observés chez les enfants de 9 à 10 ans. Une comparaison des résultats obtenus à partir de l'échantillon russe avec les résultats de chercheurs canadiens a montré que les jeunes athlètes russes évaluent leur capacité à représenter mentalement des mouvements un peu plus haut que leurs pairs du Canada. Conclusion. Il faut élargir l'échantillon en sélectionnant des athlètes parmi les sports qui ne sont pas représentés à ce stade des travaux, et de vérifier la validité de la version russe de la méthodologie sur un échantillon élargi.
Points principaux
- Les images mentales du mouvement contribuent à une meilleure acquisition des capacités motrices dans le sport par les enfants.
- Les enfants âgés de 7 à 12 ans utilisent le plus souvent des images en perspective à la troisième personne pour représenter les mouvements qu'ils effectuent.
- La présentation kinesthésique, bien qu'efficace, est plus difficile pour les jeunes athlètes et nécessite un entraînement spécial.
-
- Spanish
-
Psicología del deporte entrenamiento mental Imagen mental imágenes en movimiento atletas jóvenes niños
Introducción. Una de las formas más eficientes de mejorar la eficacia del entrenamiento y el rendimiento en el deporte son las imágenes de movimiento. Promueve la comprensión de los componentes de la habilidad y del esquema de acción. Para mejorar rendimiento en el deporte, las imágenes deben aplicarse desde los niños. Sin embargo, la ciencia del deporte rusa carece de una herramienta para determinar los tipos de imágenes que utilizan los niños para entrenar sus habilidades Objetivo. El objetivo del estudio fue probar el método “Cuestionario de movimiento imaginario para niños”, desarrollado por los investigadores canadienses (R. Martini y colegas), en atletas rusos. Diseño. Se describió el análisis de estudios que demuestran la importancia del uso de imágenes mentales en el proceso de entrenamiento. Se llevó a cabo un estudio empírico de la representación mental de los movimientos en 112 jóvenes atletas rusos de entre 7 y 12 años con la técnica preadaptada MIQ-C. Resultados. Se revelaron los principales tipos de imágenes mentales que más utilizan los deportistas jóvenes: visualización en primera persona, visualización en tercera persona y visualización del rendimiento muscular. El último (cinestésico) es el más difícil para los niños. Las tasas más altas de uso de los tres métodos se observaron en los niños de 9 a 10 años. Durante el trabajo se compararon los resultados obtenidos de la muestra rusa con los resultados de los investigadores canadienses. Se reveló que los atletas rusos valoran mejor su capacidad de visualización que los atletas jóvenes de Canadá. Conclusión. Como resultado del estudio, se probó el «Cuestionario de imágenes de movimiento para niños» en una muestra de jóvenes atletas rusos. Se verificó la fiabilidad de la consistencia del instrumento. Se compararon los resultados de los atletas canadienses y rusos. También se demostró que la representación cinestésica de los movimientos es la más difícil para los niños en comparación con la representación de 1 y 3 personas.
Destacados
- La visualización mental de los movimientos contribuye a un aprendizaje más exitoso de las habilidades motoras por parte de los niños en los deportes.
- Los niños de 7 a 12 años suelen utilizar imágenes en perspectiva en tercera persona para representar los movimientos que realizan.
- La representación cinestésica, aunque eficaz, es la más difícil para los deportistas jóvenes y requiere un entrenamiento especial.
-
- English
-
Objective. To study the anticipation of future events in visually impaired children. Design. The sample comprised 60 preschoolers aged 5 to 7 years, 30 of them with visual impairments and 30 with unimpaired vision. Results. Analysis of the structural and functional components showed that visually impaired preschoolers more often predict actions, and have a lower level of the speech and communicative function than normotypical peers. Children with visual impairments are better able to anticipate events in organized activities and in relationships with parents, than with other adults or children. Conclusion. We demonstrated the specific ability of visually impaired preschoolers to anticipate future situations. We confirmed that children with visual impairments experience difficulties in making a prognosis, and have a lower level of regulatory, cognitive, and speech and communicative functions than their peers who are not visually impaired. Visually impaired preschoolers can set and hold to goals, as well as cope with mentally playing out different options, and are aware of the consequences for themselves and others. They have difficulty understanding and identifying both their own and others’ emotions in predictable situations.
Highlights
- Preschool children with visual impairments are able to anticipate the development of future events, however, they have lower indicators of structural and functional characteristics of forecasting relative to children without such pathology
- The inability of children with visual pathology to use language tools in accordance with the speech situation, as well as difficulties in recognizing the emotional states of people around them and understanding their own emotions by children with visual pathology make it difficult for them to predict future situations.
- The underdevelopment of visual perception, the lack of a broad sensory experience of interaction with the outside world in children with visual impairments affects their cognitive prediction function.
- The success of predicting relationships with peers and adult children with visual impairments depends on the degree of regulation of their activities: it is more difficult for children to predict the development of the situation in free activity.
-
- Russian
-
Предвосхищение ситуаций будущего прогнозирование антиципация дети дошкольный возраст нарушения зрения
Актуальность. В статье рассматривается проблема способности к предвосхищению событий будущего у детей дошкольного возраста с нарушениями зрения. Актуальность исследования обусловлена тем, что развитие способности к прогнозированию в старшем дошкольном возрасте делает ее одним из значимых условий процесса социально-психологической адаптации детей с ограниченными возможностями, в том числе и слабовидящих дошкольников. Цель. изучение специфики предвосхищения событий будущего у слабовидящих детей. Дизайн. В исследовании приняло участие 60 дошкольников в возрасте от 5 до 7 лет, среди которых было обследовано 30 детей с нарушениями зрения и 30 детей с сохранным зрением. Результаты. В результате анализа структурно-функциональных компонентов установлено, что слабовидящие дошкольники чаще прогнозируют действия, а также у них отмечается более низкий уровень сформированности рече-коммуникативной функции по сравнению с ее развитием у нормотипичных сверстников. Способность к предвосхищению у детей со зрительными нарушениями проявляется успешнее в организованной деятельности, а также во взаимоотношениях с родителями, а не с окружающими взрослыми или детьми. Вывод. В результате исследования была выявлена специфика способности к предвосхищению ситуаций будущего у слабовидящих дошкольников с нарушениями речи. Было установлено, что дети с нарушением зрения действительно испытывают трудности при формировании прогноза, у них отмечается более низкий уровень сформированности регулятивной, когнитивной и рече-коммуникативной функции по сравнению с их развитием у сверстников без зрительных нарушений. Дошкольники с нарушением зрения могут ставить и удерживать цели, а также справляются с мысленным проигрыванием различных вариантов действий и осознают последствия их выполнения относительно себя и окружающих людей. У них имеются трудности в понимании и определении как своих, так и эмоций окружающих людей в прогнозируемых ситуациях.
Ключевые положения
- Дети дошкольного возраста с нарушениями зрения способны предвосхищать развитие событий будущего, однако они имеют более низкие показатели структурно-функциональных характеристик прогнозирования относительно детей, не имеющих такой патологии.
- Неспособность детей с патологией зрения использовать языковые средства в соответствии с речевой ситуацией, а также трудности в распознавании эмоциональных состояний окружающих людей и понимании собственных эмоций детьми с патологией зрения затрудняют их прогноз ситуаций будущего.
- Недоразвитие зрительного восприятия, отсутствие широкого чувственного опыта взаимодействия с окружающим миром у детей с нарушениями зрения сказывается на их когнитивной функции прогнозирования.
- Успешность прогнозирования отношений со сверстниками и взрослыми детьми с нарушениями зрения зависит от степени регламентированности их деятельности: сложнее детям давать прогноз развития ситуации в свободной деятельности.
-
- French
-
Anticipation des situations futures prévision anticipation enfants âge préscolaire déficience visuelle
Origines. L'article porte sur le problème de la capacité à anticiper les événements futurs chez les enfants d'âge préscolaire déficients visuels. La pertinence de l'étude est due au fait que le développement de la capacité de prédiction à l'âge préscolaire supérieur en fait l'une des conditions importantes du processus d'adaptation sociale et psychologique des enfants handicapés, y compris les enfants d'âge préscolaire malvoyants. Objectif. L`objectif de cette étude est d'analyser les spécificités de l'anticipation des événements futurs chez les enfants malvoyants. Conception. L'étude a porté sur 60 enfants d'âge préscolaire âgés de 5 à 7 ans, parmi lesquels 30 enfants ayant une déficience visuelle et 30 enfants ayant une vision intacte ont été examinés. Résultats. À la suite de l'analyse des composants structurels et fonctionnels, il a été constaté que les enfants d'âge préscolaire malvoyants prédisent plus souvent les actions et qu'ils ont également un niveau de formation de la fonction de communication vocale inférieur à celui de de leurs pairs neurotypiques. La capacité d'anticipation chez les enfants déficients visuels est plus efficace dans les activités organisées, ainsi que dans les relations avec les parents, plutôt qu'avec les adultes ou les enfants environnants. Conclusion. À l'issue de cette étude, on a révélé la nature spécifique de la capacité à anticiper les situations futures chez les enfants d'âge préscolaire malvoyants souffrant de troubles de la parole. On a constaté que les enfants déficients visuels éprouvent des difficultés à établir un pronostic et ils ont un niveau inférieur de formation des fonctions régulatrices, cognitives et de communication de la parole par rapport au niveau du développement chez leurs pairs sans déficience visuelle. Les enfants d'âge préscolaire malvoyants peuvent fixer et maintenir des objectifs, et également faire face à diverses options d'action mentales et réaliser les conséquences de leur mise en œuvre pour eux-mêmes et ceux qui les entourent. Ils ont de la difficulté à comprendre et à déterminer à la fois leurs propres émotions et celles des personnes qui les entourent dans des situations prévisibles.
Points principaux
- Les enfants d'âge préscolaire ayant une déficience visuelle sont capables d'anticiper le développement d'événements futurs, mais ils ont des taux inférieurs de caractéristiques structurelles et fonctionnelles de prédiction par rapport aux enfants qui n'ont pas de trouble.
- L'incapacité des enfants déficients visuels à utiliser les moyens de langage en fonction de la situation de parole, ainsi que les difficultés à reconnaître les états émotionnels des personnes qui les entourent et à comprendre leurs propres émotions, les enfants déficients visuels les empêchent de prédire les situations futures.
- Le sous-développement de la perception visuelle, le manque d'expérience sensorielle large d'interaction avec le monde extérieur chez les enfants déficients visuels affecte leur fonction cognitive de prévision.
- Le succès de la prédiction des relations entre les enfants de même âge et les enfants adultes déficients visuels dépend du degré de régulation de leurs activités : il est plus difficile pour les enfants de prévoir l'évolution de la situation dans les activités libres.
-
- Spanish
-
Anticipación de situaciones futuras predicción anticipación niños edad preescolar discapacidad visual
Introducción. El artículo trata sobre la capacidad de anticipar eventos futuros en niños preescolares con discapacidad visual. El desarrollo de la capacidad de pronóstico en preescolares mayores se convierte en una condición importante para la adaptación social y psicológica de los niños con discapacidades, incluidos los preescolares con discapacidad visual. Objetivo. Estudiar la anticipación de eventos futuros en niños con discapacidad visual. Diseño. La muestra estuvo compuesta por 60 preescolares de 5 a 7 años, 30 de ellos con discapacidad visual y 30 con visión normal. Resultados. El análisis de los componentes estructurales y funcionales mostró que los niños preescolares con discapacidad visual predicen acciones con mayor frecuencia y tienen un nivel más bajo del habla y la función comunicativa que sus pares normotípicos. Los niños con discapacidad visual son más capaces de anticipar eventos en actividades organizadas y en las relaciones con los padres que con otros adultos o niños. Conclusión. Demostramos la capacidad específica de los niños en edad preescolar con discapacidad visual para anticipar situaciones futuras. Confirmamos que los niños con discapacidad visual experimentan dificultades para hacer un pronóstico y tienen un nivel más bajo de funciones ejecutivas, cognitivas, del habla y comunicativas que sus pares sin discapacidad visual. Los niños preescolares con discapacidad visual pueden establecer y mantener objetivos, así como hacer frente a la representación mental de diferentes opciones, y son conscientes de las consecuencias para ellos mismos y para los demás. Tienen dificultad para entender e identificar sus propias emociones y las de los demás en situaciones predecibles.
Destacados
- Los niños preescolares con discapacidad visual son capaces de anticipar el desarrollo de eventos futuros, sin embargo, tienen indicadores más bajos de las características estructurales y funcionales de previsión en relación con los niños sin patología.
- La incapacidad de los niños con patología visual para utilizar las herramientas del lenguaje de acuerdo con la situación del habla, así como las dificultades para reconocer los estados emocionales de las personas de su entorno y entender sus propias emociones les dificulta predecir situaciones futuras.
- El subdesarrollo de la percepción visual, la falta de una experiencia sensorial amplia de interacción con el mundo exterior en niños con discapacidad visual afecta su función de predicción cognitiva.
- El éxito de predecir las relaciones con los compañeros y los adultos por los niños con discapacidad visual depende del grado de regulación de sus actividades: es más difícil para los niños predecir el desarrollo de la situación en la actividad libre.
-
- English
-
Objective. To analyze cognitive mechanisms for overcoming fear through children’s narratives. Sample. The study involved 57 children, aged 6–6.5, from two Moscow educational institutions. Design. An empirical study was conducted using the author’s technique for “A Non-Scary Story”: the children were asked to make up a story about a scary character, but in such a way that the story itself was not scary. The study was conducted in preschool groups with a contrasting quality of education. The quality of education was assessed by the ECERS-3 educational environment assessment scales and scales for assessing conditions for the development of creative abilities, developed and tested in the child development laboratory of MGPU (Moscow State Pedagogical University). Results. Among the ways to cope with something scary in children’s stories are to turn a scary character into a non-scary one, and to create ambivalent characters who combine the opposites of scary and funny. Dialectical thinking is the cognitive mechanism for transforming what is scary in such cases, which makes it possible to deal with opposites and to reflect situations of contradiction and development. Ambivalent characters were found twice as often in the stories by children from the group with a higher quality of education (according to Student’s t-test, the differences were significant at the level of 0.05), which may indicate a connection between the quality of the educational process and a child’s development. Conclusion. When children solve the problem of overcoming fear in composing a story, they can use dialectical thinking, notably the actions of transformation and mediation (in ambivalent images that combine opposites). We can surmise that a symbolic activity such as storytelling functions as scaffolding for the use and development of dialectical structures at the preschool age.
Highlights
- One way for children to cope with their fears is to transform something scary into something funny: this method can be found both in children’s subculture and in individual narratives created by children.
- To solve the problem of transforming the scary into the non-scary while telling a story, children can use the dialectical mental actions of transformation and mediation, creating ambivalent characters or transforming characters from scary to non-scary (kind, small, or funny)
- We can surmise that symbolic activities such as the creation of narratives function as scaffolding for the use and development of dialectical structures at the preschool age.
-
- Russian
-
Актуальность. Исследование смешного и страшного в детской субкультуре, описанное в статье Е.О. Смирновой и А.Л. Романовой (2013), позволяет рассмотреть эти феномены как оборотную сторону и неотъемлемую часть процесса освоения культуры, увидеть диалектику детского развития. Цель. Анализ когнитивных механизмов преодоления страха на материале детских нарративов. Выборка. В исследовании принимали участие 57 детей 6–6,5 лет из двух образовательных организаций (г. Москва). Дизайн. Эмпирическое исследование проводилось с помощью авторской методики «Нестрашная история»: детям предлагалось сочинить историю про страшного персонажа, но так, чтобы сама история была нестрашной. Исследование проводилось в дошкольных группах, контрастных по параметру качества образования. Качество образования оценивалось с помощью шкал оценки образовательной среды ECERS-3 и шкал оценки условий для развития творческих способностей, разработанных и апробированных в лаборатории развития ребенка МГПУ. Результаты. Среди способов преодоления страшного в детских историях можно отметить такие, как превращение страшного персонажа в нестрашного и создание амбивалентных персонажей, сочетающих в себе противоположности страшного и смешного. Когнитивным механизмом преобразования страшного в этих случаях является диалектическое мышление, позволяющее оперировать противоположностями и отражать ситуации противоречия и развития. В историях детей из группы с более высоким качеством образования амбивалентные персонажи встречались в два раза чаще (по t-критерию Стьюдента различия значимы на уровне 0,05), что может говорить о связи качества образовательного процесса и детского развития. Вывод. Решая задачу преодоления страха при сочинении истории, дети могут использовать диалектическое мышление — в частности, действия превращения и опосредствования (в амбивалентных, совмещающих в себе противоположности образах). Можно предположить, что такая символическая деятельность, как создание историй, выступает как скаффолдинг для применения и развития диалектических структур в дошкольном возрасте.
Ключевые положения
- Один из способов совладения со своими страхами для ребенка - преобразование страшного в смешное: этот способ можно обнаружить как в детской субкультуре, так и в индивидуальных нарративах, создаваемых детьми.
- Решая в ходе сочинения историй задачу преобразования страшного в нестрашное, дети могут использовать диалектические умственные действия превращения и опосредствование, которые проявляются в создании амбивалентных персонажей или в превращениях персонажей из страшных в нестрашных (добрых, маленьких или смешных)
- Можно предположить, что такая символическая деятельность, как создание нарративов, выступает в качестве скаффолдинга для применения и развития диалектических структур в дошкольном возрасте.
-
- French
-
Origines. Une étude du drôle et de l'effrayant dans la sous-culture des enfants, décrite dans un article de A.L. Romanova et E.O. Smirnova (2013), permet de considérer ces phénomènes comme l'envers et partie intégrante du processus d'exploration de la culture, et de retrouver la dialectique du développement de l'enfant. Objectif. Analyse des mécanismes cognitifs pour surmonter la peur sur la base des narrations d'enfants. Echantillon. L'étude a porté sur 57 enfants, âgés de 6 à 6,5 ans, de deux établissements d'enseignement de Moscou. Conception. Une étude empirique a été réalisée en utilisant la technique de l'auteur "Histoire non terrible » : les enfants ont été invités à composer une histoire sur un personnage effrayant, mais de manière que l'histoire elle-même ne soit pas terrible. L'étude a été menée auprès de groupes préscolaires contrastés en termes de qualité de l'éducation. La qualité de l'éducation a été évaluée à l'aide des échelles d'évaluation de l'environnement éducatif l`ÉÉEP-R 3ème édition et des échelles d'évaluation des conditions de développement des capacités créatives, développées et testées dans le laboratoire de développement de l'enfant de l'Université pédagogique d'État de Moscou. Résultats. Parmi les moyens de surmonter l'effrayant dans les histoires pour enfants, on peut citer par exemple transformer un personnage effrayant en un personnage non effrayant et créer des personnages ambivalents qui combinent les contraires de l'effrayant et du drôle. Le mécanisme cognitif de transformation du terrible dans ces cas est la pensée dialectique, qui permet d'opérer avec des contraires et de refléter des situations de contradiction et de développement. Dans les récits des enfants du groupe ayant une meilleure qualité d'éducation, on retrouve deux fois plus souvent des personnages ambivalents (selon le test de Student, les différences sont significatives au seuil de 0,05), ce qui peut indiquer un lien entre la qualité du processus éducatif et le développement de l'enfant. Conclusion. Lors de la résolution du problème de surmonter la peur en cas de la composition d'une histoire, les enfants peuvent utiliser la pensée dialectique - en particulier les actions de transformation et de médiation (dans des images ambivalentes qui combinent les contraires en elles-mêmes). On peut supposer que des activités symboliques telles que la création d'histoires agissent comme un échafaudage (Lev Vygotski) pour l'application et le développement de structures dialectiques à l'âge préscolaire.
Points principaux
- Une façon pour un enfant de faire face à ses peurs est de transformer l'effrayant en drôle : cette méthode peut être trouvée à la fois dans la sous-culture des enfants et dans les récits individuels créés par les enfants.
- En résolvant la tâche de transformer l'effrayant en non-effrayant pendant la narration, les enfants peuvent utiliser les actions mentales dialectiques de transformation et de médiation, qui se manifestent dans la création de personnages ambivalents ou dans la transformation de personnages effrayants en non-effrayants (gentil, petit ou drôle).
- On peut supposer qu'une activité symbolique telle que la création des narrations agit comme un échafaudage pour l'application et le développement de structures dialectiques à l'âge préscolaire.
-
- Spanish
-
Introducción. Un estudio de lo divertido y lo aterrador en la subcultura infantil, descrito en un artículo de A.L. Romanova y E.O. Smirnova (2013), nos permite considerar estos fenómenos como parte reversa e integral del proceso de asimilación de la cultura, y ver la dialéctica del desarrollo infantil. Objetivo. Analizar los mecanismos cognitivos de superación del miedo a través de las narrativas infantiles. Muestra. El estudio involucró a 57 niños de 6 a 6,5 años de dos instituciones educativas de Moscú. Diseño. Se realizó un estudio empírico utilizando la técnica del autor “Una historia sin miedo”: se pidió a los niños que inventaran una historia sobre un personaje que da miedo, pero de tal manera que la historia en sí no lo diera. El estudio se realizó en grupos preescolares con una calidad del ambiente educativo contrastante. La calidad de la educación se evaluó mediante las escalas de evaluación del entorno educativo ECERS-3 y escalas para evaluar las condiciones para el desarrollo de habilidades creativas desarrolladas y aprobadas en el laboratorio de desarrollo infantil de la Universidad Estatal Pedagógica de Moscú. Resultados. Entre las formas de lidiar con algo aterrador en los cuentos infantiles están convertir un personaje aterrador en uno que no atemorice y crear personajes ambivalentes que combinen las calidades opuestas de aterrador y divertido. El pensamiento dialéctico es el mecanismo cognitivo de transformación de lo que da miedo en tales casos, lo que permite lidiar con los opuestos y reflejar situaciones de contradicción y desarrollo. Los personajes ambivalentes se encontraron dos veces más en los cuentos de los niños del grupo con mayor calidad del ambiente educativo (según la prueba t de Student, las diferencias fueron significativas al nivel de 0,05), lo que puede indicar una conexión entre la calidad del proceso educativo y el desarrollo del niño. Conclusión. Cuando los niños resuelven el problema de superar el miedo al componer una historia, pueden utilizar el pensamiento dialéctico, en particular, las acciones de transformación y mediación (en imágenes ambivalentes que combinan los opuestos). Podemos suponer que una actividad simbólica como narración funciona como un andamiaje para el uso y desarrollo de estructuras dialécticas en la edad preescolar.
Destacados
- Una forma para que los niños pueden hacer frente a sus miedos es transformar algo aterrador en algo divertido: este método se puede encontrar tanto en la subcultura infantil como en las narrativas individuales creadas por los niños.
- Para resolver el problema de transformar lo que da miedo en lo que no da miedo al contar una historia, los niños pueden usar acciones mentales dialécticas de transformación y mediación, creando personajes ambivalentes o transformando personajes de miedo en aquellos que no dan miedo (amables, pequeños o divertido)
- Podemos suponer que actividades simbólicas como la creación de narrativas funcionan como andamiaje para el uso y desarrollo de estructuras dialécticas en la edad preescolar.
-
- English
-
Executive functions regulation of activation functional blocks of the brain neuropsychological examination younger schoolchildren confirmatory factor analysis
Objective. To construct and test models that establish a correlation between the results of neuropsychological diagnostics and various groups of cognitive functions associated with self-regulation of behavior and general regulation of mental activity. Design. The subjects were 434 children aged 6–9 years (from older preschoolers to third graders). All the children were given a neuropsychological examination adapted for children 6–9 years old, and tests were performed using a computerized neuropsychological examination battery for children aged 6–9 years. The results of the examination were used to conduct a confirmatory factor analysis. Results. A three factor model was proposed.One factor corresponds to executive functions and two factors are related to regulation of activation functions: the factor of hyperactivity and impulsiveness symptoms, and the factor of fatigue and sluggishness symptoms. The model's fit indices fit with the empirical data well. The combined use of traditional indicators and computerized neuropsychological examination improved the model quality. Conclusion. The analysis made it possible to identify indicators that can reflect the state of individual groups of executive functions and of regulation of activation functions. Weakness of one of the identified components of regulation of activation can lead to a specific change in behavioral responses that show up in a neuropsychological examination. A more serious and extensive deficiency can be connected to attention deficit hyperactivity disorder or sluggish cognitive tempo syndrome.
Highlights
- A structural analysis of the results of a neuropsychological examination was performed, which substantiates the selection of the integral state indices executive functions and regulation of activation.
- A list of the indicators of the state of these functions were proposed.
- The legitimacy of differentiating two integral indices of regulation of activation was shown: sluggish cognitive tempo and hyperactivity/impulsivity.
- The coherence of the methods of traditional and computerized neuropsychological techniques and the possibility of their combined use in a comprehensive assessment of cognitive functions were shown.
-
- Russian
-
Управляющие функции регуляция активности функциональные блоки мозга нейропсихологическое обследование младшие школьники конфирматорный факторный анализ
Актуальность. Работа посвящена проблеме измерения и соотношения двух важнейших групп функций, которые участвуют практически в любой деятельности – функций регуляции активности и управляющих функций. Исследование их структуры и возможностей оценки их состояния у детей дошкольного и младшего школьного возраста методами нейропсихологической диагностики и компьютеризированного тестирования важны как с точки зрения практики работы нейропсихолога, так и с точки зрения понимания общих закономерностей развития когнитивной сферы в этом возрасте. Цель. Построение и проверка моделей, устанавливающих соотношение результатов нейропсихологической диагностики и различных групп когнитивных функций, связанных с произвольной регуляцией поведения и общей регуляцией психической активности. Дизайн. В исследовании приняли участие дети в возрасте 6–9 лет (от старших дошкольников до третьеклассников), в общей сложности 434 человека. Все дети были обследованы с помощью нейропсихологического обследования, адаптированного для детей 6–9 лет, а также выполняли тесты из батареи компьютеризированного нейропсихологического обследования для детей 6–9 лет. Результаты обследования использовались для проведения конфирматорного факторного анализа. Результаты. Предложена модель, включающая три фактора – один соответствует управляющим функциям и два относятся к регуляции активности – фактор проявлений гиперактивности и импульсивности и фактор проявлений утомляемости и замедленности. Оценки модели показали хорошее соответствие эмпирическим данным. Совместное использование показателей традиционного и компьютерного нейропсихологического обследования повысило качество модели. Вывод. Проведенный анализ позволил выделить индикаторы, которые могут отражать состояние отдельных групп функций регуляции произвольной деятельности и регуляции активности. Слабость одного из выделенных компонентов регуляции активности может приводить к специфическому изменению поведенческих реакций, проявляющихся в нейропсихологическом обследовании, а при более серьёзном и обширном дефиците – к появлению синдрома дефицита внимания и гиперактивности или синдрома низкого когнитивного темпа.
Ключевые положения
- Проведен структурный анализ соотношения результатов нейропсихологического обследования, обосновывающий выделение интегральных индексов состояния управляющие функции (executive functions) и функции регуляции активности (regulation of activation).
- Предложен состав показателей (индикаторов) состояния этих функций.
- Показана правомерность выделения двух интегральных показателей регуляции активности - Slow cognitive tempo и Hyperactivity/ impulsivity.
- Показана согласованность методов традиционных и компьютеризированных нейропсихологических методик и возможность их совместного использования при комплексной оценке когнитивных функций.
-
- French
-
Fonctions exécutives régulation de l'activité blocs fonctionnels du cerveau examen neuropsychologique jeunes écoliers analyse factorielle confirmatoire
Origines. Il existe deux groupes de fonctions impliquées dans presque toutes les activités selon A. R. Luria. Ces groupes sont les fonctions exécutives et la régulation des fonctions d'activation. Il est nécessaire de comparer et d'opposer l'état de ces fonctions et leurs interrelations pour comprendre les schémas généraux du développement cognitif des enfants d'âge préscolaire et primaire. Les diagnostics neuropsychologiques et les tests informatiques sont utilisés pour mesurer l'état des fonctions exécutives et la régulation des fonctions d'activation. Objectif. Construire et tester des modèles établissant une corrélation entre les résultats des diagnostics neuropsychologiques et divers groupes de fonctions cognitives associées à l'autorégulation du comportement et à la régulation générale de l'activité mentale. Conception. L'étude a porté sur des enfants âgés de 6 à 9 ans (des enfants d'âge préscolaire aux élèves de troisième année). Tous les enfants ont subi un examen neuropsychologique adapté aux enfants de 6 à 9 ans et des tests ont été réalisés à l'aide d'une batterie d'examens neuropsychologiques informatisés pour les enfants de 6 à 9 ans. Les résultats de l'examen ont été utilisés pour effectuer une analyse factorielle confirmatoire. Résultats. Un modèle est proposé qui comprend trois facteurs – un facteur correspond aux fonctions de contrôle et deux facteurs se rapportent à la régulation de l'activité - le facteur des manifestations d'hyperactivité et d'impulsivité et le facteur des manifestations de fatigue et de lenteur. Les estimations du modèle ont montré un bon accord avec les données empiriques. L'utilisation combinée d'indicateurs d'examen neuropsychologique traditionnel et informatique a amélioré la qualité du modèle. Conclusion. Cette analyse a permis d'identifier des indicateurs pouvant refléter l'état de groupes individuels de fonctions régulation de l`activité arbitraire et de régulation de l'activité. La faiblesse de l'un des composants identifiés de la régulation de l'activité peut conduire à une modification spécifique des réponses comportementales qui se manifestent à l'examen neuropsychologique, et à une déficience plus grave et étendue, à l'apparition d'un trouble de déficit de l'attention et de l`hyperactivité ou d'un syndrome de ralentissement du rythme cognitif.
Points principaux
- Une analyse structurelle de la corrélation entre les résultats d'un examen neuropsychologique a été réalisée, justifiant l'attribution d'indices intégraux de l'état des fonctions exécutives et de la régulation de l'activation.
- La liste d'indicateurs de l'état de ces fonctions est proposée.
- La légitimité de distinguer deux indicateurs intégraux de la régulation de l'activité a été démontrée : rythme cognitif lent (Slow cognitive tempo) et hyperactivité/impulsivité.
- La cohérence des méthodes des techniques neuropsychologiques traditionnelles et informatisées et la possibilité de leur utilisation conjointe dans une évaluation complète des fonctions cognitives est montrée.
-
- Spanish
-
Funciones ejecutivas regulación de la activación bloques funcionales del cerebro exploración neuropsicológica escolares menores análisis factorial confirmatorio
Introducción. Hay dos grupos de funciones involucradas en casi cualquier actividad, según A. R. Luria. Estos grupos son funciones ejecutivas y funciones de regulación de activación. Es necesario comparar y contrastar el estado de estas funciones y sus interrelaciones para entender los patrones generales del desarrollo cognitivo en los niños de preescolar y primaria. Los diagnósticos neuropsicológicos y las pruebas informáticas se utilizan para evaluar el estado de las funciones ejecutivas y regulación de las funciones de activación. Objetivo. Construir y probar los modelos que establezcan una correlación entre los resultados de diagnósticos neuropsicológicos y diversos grupos de funciones cognitivas asociadas a la autorregulación de la conducta y regulación general de la actividad mental. Diseño. Los sujetos fueron 434 niños de 6 a 9 años (desde preescolares hasta el tercer grado). A todos los niños se les realizó un examen neuropsicológico adaptado para niños de 6 a 9 años con una batería de pruebas computerizadas. Los resultados de la evaluación se utilizaron para realizar un análisis factorial confirmatorio. Resultados. Se propuso un modelo de tres factores. Un factor corresponde a las funciones ejecutivas y dos factores están relacionados con la regulación de funciones de activación: el factor de los síntomas de hiperactividad e impulsividad, y el factor de los síntomas de fatiga y lentitud. Los índices de ajuste del modelo corresponden bien a los datos empíricos. El uso combinado de indicadores tradicionales y examen neuropsicológico computarizado mejoró la calidad del modelo. Conclusión. El análisis permitió identificar indicadores que puedan reflejar el estado de grupos individuales de funciones ejecutivas y de regulación de funciones de activación. La debilidad de uno de los componentes identificados de la regulación de activación puede llevar a un cambio específico en las respuestas conductuales que aparecen en un examen neuropsicológico. Una deficiencia más grave y extensa puede estar relacionada con el trastorno por déficit de atención con hiperactividad o el síndrome del ritmo cognitivo lento.
Destacados
- Se realizó el análisis estructural de los resultados de un examen neuropsicológico que fundamenta la distinción de los índices de estado integral, que son funciones ejecutivas y regulación de activación.
- Se propuso una lista de indicadores del estado de estas funciones.
- Se demostró la legitimidad de diferenciar dos índices integrales de regulación de la activación: tempo cognitivo lento e hiperactividad/impulsividad.
- Se mostró la coherencia de los métodos de técnicas neuropsicológicas tradicionales y computerizadas, y la posibilidad de su uso combinado en la evaluación integral de las funciones cognitivas.
-
- English
-
Objective. To compensate for this deficit, we began work on adapting another tool for assessing the quality of the educational environment — the CLASS methodology, based on the ideas of L.S. Vygotsky about the optimal construction of the educational process. Design. The study was conducted in 41 preparatory groups of Moscow kindergartens. The CLASS methodology was used to assess the quality of the educational environment; it includes 10 dimensions combined into three domains: Emotional Support, Classroom Organization, and Instructional Support. The ECERS-R method was also used on part of the sample (N = 26 groups). Results. Analysis of the internal reliability of the instrumentation showed satisfactory results. Although the scores for all three domains are related, the Instructional Support domain scores were significantly lower than the Emotional Support and Classroom Organization domains scores. Comparison of the results of the CLASS and ECERS-R methods showed a small number of relationships between the scales of the two methods. At the same time, the CLASS domain Instructional Support is more related to ECERS-R. Conclusion. The data obtained confirm our assumption that the CLASS method provides significant information about the quality of interaction between the teacher and children in a kindergarten group, which complements the results of ECERS-R; therefore, this tool will be useful for a full assessment of the quality of the educational environment in a kindergarten.
Highlights
- Use the CLASS method in Moscow kindergartens showed that in most of cases, the quality of Emotional Support and Classroom Organization was significantly higher then the quality of Instructional Support (the average scores for the first two domains are at the middle range, while for the last one – at low range). This suggests that the teachers in Moscow kindergartens are able to create an emotionally supportive and comfortable atmosphere for the children and to organize their work well, but they rarely use methods during lessons that would contribute to the development of their pupils’ thinking and speech.
- The significant relationships between the Regard for Student Perspectives dimension and other CLASS dimensions suggest that this scale is the systemic core of the aspects assessed by the method. Perhaps this is because teachers who are more attentive to the interests and opinions of children in the group give them more opportunities for independence and self-expression, and generally possess the skills of developmental education and harmonious upbringing of preschoolers.
- The correlation analysis between the ECERS-R and CLASS scales indicated that the relationship between their contents is ambiguous, since the number of correlations is not numerous and most of the relationships were found only with the fourth ECERS-R scale, Children’s Activities, while were no significant relationships with the Language – Reasoning scale.
-
- Russian
-
Актуальность. Качество дошкольного образования имеет огромное значение для последующей адаптации и успешности школьного обучения. Имеющийся в арсенале отечественных психологов инструментарий оценки качества образовательной среды детского сада с большим массивом накопленных данных – методика ECERS-R, в большей степени нацелена на оценку материально-предметного обустройства дошкольного образовательного учреждения и характера взаимодействия ребенка со средой (в том числе социальной). На наш взгляд, недостаточное внимание уделяется оценке эмоционального климата при взаимодействии учащихся со взрослым и оценке того, насколько предлагаемое обучение находится в зоне ближайшего развития ребенка. Цель. Восполнение выявленного дефицита инструментария для оценки качества образовательной среды - начало адаптации методики CLASS, основанной на идеях Л.С. Выготского об оптимальном построении учебного процесса. Дизайн. Исследование было проведено в 41 подготовительной группе московских детских садов. В данных группах для оценки качества образовательной среды была использована методика CLASS, которая включает в себя 10 шкал, объединенных в 3 основных параметра: Эмоциональная поддержка, Организация в группе и Методическая поддержка. Также на части выборки (N=26 групп) дополнительно была использована методика ECERS-R. Результаты. Анализ внутренней надежности инструментария показал удовлетворительные результаты. Хотя оценки по всем трем параметрам связаны между собой, оценки Методической поддержки оказались значимо ниже оценок Эмоциональной поддержки и Организации работы в группе. Сопоставление результатов методик CLASS и ECERS-R показало небольшое количество связей между оценками шкал двух методик. При этом в большей степени связаны с ECERS-R шкалы CLASS параметра Методическая поддержка. Вывод. Полученные данные подтверждают наше предположение о том, что методика CLASS дает значимую информацию о качестве взаимодействия педагога с детьми в группе детского сада, которая дополняет результаты ECERS-R, а значит, данный инструмент будет полезен для полноценной оценки качества образовательной среды детского сада.
Ключевые положения
- Использование методики «CLASS» в московских детских садах показало, что в большинстве случаев качество эмоциональной поддержки и организации занятий было значительно выше, чем качество учебной поддержки (средние баллы по первым двум областям находятся в среднем диапазоне, в то время как по последней – в низком диапазоне). Это говорит о том, что воспитатели в московских детских садах способны создать эмоционально поддерживающую и комфортную атмосферу для детей и хорошо организовать их работу, но они редко используют на уроках методы, которые способствовали бы развитию мышления и речи их воспитанников.
- Значимые взаимосвязи между шкалой «Учет интересов учащихся» и другими шкалами, измеряемыми методикой «CLASS» позволяют предположить, что эта шкала является системным ядром параметров, оцениваемых с помощью методики. Возможно, это связано с тем, что педагоги, которые более внимательны к интересам и мнениям детей в группе, дают им больше возможностей для самостоятельности и самовыражения и в целом владеют навыками развивающего обучения и гармоничного воспитания дошкольников.
- Корреляционный анализ между шкалами ECERS-R и CLASS показал, что взаимосвязь между их содержанием неоднозначна, поскольку количество корреляций невелико, и большинство взаимосвязей было обнаружено только с четвертой шкалой ECERS-R, детской активностью, в то время как значимых взаимосвязей с речью и мышлением обнаружено не было.
-
- French
-
Origines. La qualité de l'éducation préscolaire est d'une importance capitale pour l'adaptation consécutive et la réussite de la formation scolaire. La méthodologie de l`ÉÉEP-R (l’Échelle d’évaluation de l’environnement préscolaire – révisée), qui est disponible dans l'arsenal des psychologues domestiques pour évaluer la qualité de l'environnement éducatif d'une école maternelle avec un large éventail de données accumulées, vise davantage à évaluer l`organisation matérielle d'un établissement d'enseignement préscolaire et la nature de l'interaction de l'enfant avec l'environnement (y compris social). À notre avis, une attention insuffisante est accordée à l'évaluation du climat émotionnel dans l'interaction des étudiants avec les adultes et à l'évaluation de la mesure dans laquelle la formation proposée se situe dans la zone proximale du développement de l'enfant. Objectif. Combler le déficit identifié d'outils d'évaluation de la qualité de l'environnement éducatif est le début de l'adaptation de la méthodologie CLASS, basée sur les idées de L.S. Vygotski sur la construction optimale du processus éducatif. Conception. L'étude a été effectuée dans 41 groupes préparatoires des écoles maternelles de Moscou. Dans ces groupes, la méthodologie CLASS a été utilisée pour évaluer la qualité de l'environnement éducatif, qui comprend 10 échelles regroupées en 3 paramètres principaux : le Soutien émotionnel, l`Organisation de la classe et le Soutien aux apprentissages. Sur une partie de l'échantillon (N=26 groupes), la méthodologie de l`ÉÉEP-R a été aussi utilisée en complément. Résultats. L'analyse de la fiabilité interne de l'instrumentation a montré des résultats satisfaisants. Bien que les scores des trois paramètres soient liés, les scores de soutien méthodique étaient significativement inférieurs aux scores de soutien émotionnel et d'organisation du travail en groupe. La comparaison des résultats des méthodes CLASS et l`ÉÉEP-R a montré un petit nombre de liens entre les scores des échelles des deux méthodes. Dans le même temps, le paramètre du Soutien aux apprentissages de la méthode CLASS est davantage lié à l`ÉÉEP-R. Conclusion. Les données obtenues suggèrent que la méthode CLASS fournit une connaissance de la qualité de l'interaction entre l'enseignant et les enfants du groupe de l`école maternelle qui remplit les résultats de l`ÉÉEP-R, ce qui signifie que cet outil sera utile pour l`évaluation intégrale de la qualité de l'environnement éducatif dans l`école maternelle.
Points principaux
- L'utilisation de la méthode CLASS dans les écoles maternelles de Moscou a montré que dans la plupart des cas, la qualité du Soutien émotionnel et de l'Organisation de la classe était significativement supérieure à la qualité du Soutien aux apprentissages (les scores moyens pour les deux premiers paramètres se situent dans la moyenne, tandis que pour le dernier - à faible portée). Cela suggère que les enseignants des écoles maternelles de Moscou sont capables de créer une atmosphère émotionnellement favorable et confortable pour les enfants et de bien organiser leur travail, mais pendant les cours ils utilisent rarement des méthodes qui contribueraient au développement de la pensée et de la parole de leurs élèves.
- Les relations significatives entre la dimension Respect des Perspectives des Etudiants et les autres dimensions CLASS suggèrent que cette échelle est le noyau systémique des aspects évalués par la méthode. C'est peut-être parce que les enseignants qui sont plus attentifs aux intérêts et aux opinions des enfants du groupe leur donnent plus de possibilités d'indépendance et d'expression de soi, et possèdent généralement les compétences d'éducation au développement et d'éducation harmonieuse des enfants d'âge préscolaire.
- L'analyse de corrélation entre les échelles de l`ÉÉEP-R et de CLASS a indiqué que la relation entre leur contenu est ambiguë, puisque le nombre de corrélations n'est pas élevé et que la plupart des relations n'ont été trouvées qu'avec la quatrième échelle de l`ÉÉEP-R, Activité des enfants, alors que n'y avait pas de relations significatives avec l'échelle de la Parole et de la Pensée.
-
- Spanish
-
Introducción. La calidad de la educación preescolar es de gran importancia para la adaptación posterior y el éxito académico. El método ECERS-R está disponible para los psicólogos rusos para evaluar la calidad del ambiente educativo de la guardería, con una gran variedad de datos acumulados. ECERS-R tiene como objetivo más bien evaluar las características de los materiales en una institución educativa preescolar y la naturaleza de la interacción del niño con el entorno (incluido el social). Al mismo tiempo, en nuestra opinión, no se presta suficiente atención a la evaluación del clima emocional de las interacciones entre niños y maestros y a la cuestión si el determinado tipo de aprendizaje se encuentra en la zona de desarrollo próximo del niño. Objetivo. Para compensar este déficit, comenzamos a trabajar en la adaptación de otra herramienta para evaluar la calidad del entorno educativo: la metodología CLASS, basada en las ideas de L.S. Vygotsky sobre la construcción óptima del proceso educativo. Diseño. El estudio se realizó en 41 grupos preparatorios de guarderías de Moscú. Se utilizó el método CLASS para evaluar la calidad del ambiente educativo; incluye 10 dimensiones combinadas en tres dominios: apoyo emocional, organización de la clase y apoyo pedagógico. También se utilizó el método ECERS-R en parte de la muestra (N = 26 grupos). Resultados. El análisis de la fiabilidad interna de la instrumentación mostró resultados satisfactorios. Aunque las puntuaciones de los tres dominios están relacionadas, las puntuaciones de los dominios de apoyo pedagógico fueron significativamente más bajas que las puntuaciones de los dominios de apoyo emocional y organización de la clase. La comparación de los resultados de los métodos CLASS y ECERS-R mostró un pequeño número de relaciones entre las puntuaciones de las escalas de los dos métodos. Al mismo tiempo, el parámetro CLASS Apoyo pedagógico está más relacionado con ECERS-R. Conclusión. Los datos obtenidos confirman nuestra suposición de que el método CLASS proporciona información significativa sobre la calidad de la interacción entre el maestro y los niños en un grupo de guardería, lo que complementa los resultados de ECERS-R; por lo tanto, esta herramienta será útil para una evaluación completa de la calidad del ambiente educativo en una guardería.
Destacados
- El uso del método CLASS en las guarderías de Moscú demostró que, en la mayoría de los casos, la calidad del apoyo emocional y la organización de la clase fue significativamente mayor que la calidad del apoyo pedagógico (las puntuaciones promedias para los dos primeros dominios están en el rango medio, mientras que para el último uno en el rango bajo). Esto sugiere que los maestros de las guarderías de Moscú son capaces de crear una atmósfera cómoda y de apoyo emocional para los niños y organizar bien su trabajo, pero raramente utilizan métodos que contribuyan al desarrollo del pensamiento y el habla de sus alumnos durante la clase.
- Las relaciones significativas entre la dimensión ‘Consideración de la perspectiva del alumno’ y otras dimensiones de CLASS sugieren que esta escala es el núcleo sistémico de los aspectos evaluados por el método. Quizás esto se deba a que los maestros que están más atentos a los intereses y opiniones de los niños en el grupo les brindan más oportunidades para la independencia y la autoexpresión y, en general, poseen las habilidades de la educación para el desarrollo y la crianza armoniosa de los niños en edad preescolar.
- El análisis de correlación entre las escalas ECERS-R y CLASS indicó que la relación entre sus contenidos es ambigua, ya que el número de correlaciones no es numeroso y la mayoría de las relaciones se encontraron solo con la cuarta escala ECERS-R, Actividad Infantil, mientras que fueron sin relaciones significativas con la escala de Habla y Pensamiento.
-